Németországban az újonnan bevezetett villamosított autópálya tölti a hibrid tehergépkocsikat vezetés közben
Az elektromos járművek nagy távolságokon történő vezetésével kapcsolatban az egyetlen, visszatérő panasz, hogy körülményes a feltöltés. Nem csak a töltőállomások ritkábbak, mint a benzinkutak egyes régiókban, de hosszabb időt is vesz igénybe az autót villamos energiával feltölteni, mint benzinnel. Ez nem hangzik túl jól egy teherautó vezetése esetében, azonban az új német, villamosított autópálya erre a problémára keresi a megoldást.
A Német Környezetvédelmi Minisztérium a Siemensszel együttműködve olyan elektromos felsővezetékeket alakított ki, amelyek feltöltik az autópályán haladó teherautókat. A villamosított autópálya projekt 2012 óta áll fejlesztés alatt, és idén, május 7-én, vezették be a német autópálya-rendszer, az Autobahn 10 kilométeres szakaszán.
A rendszer működéséről azt kell tudni, hogy az autópálya fölé villamosított felsővezeték rendszert telepítettek, és több hibrid teherautót tetőre szerelt speciális, áramszedő berendezéssel láttak el. Abban a pillanatban, amikor a teherautók felmennek az autópályára, a tetőn lévő berendezés érzékeli a felsővezetékeket, csatlakozik rájuk, és addig összekapcsolódva marad, amíg a tehergépkocsi az autópályán halad. Miután a teherautók csatlakoztak, a használt elektromos áramot teljes egészében az autópályától kapják.
A Siemens szerint egy 40 tonnás teherautó 100 000 kilométeren 15 000 eurót tud megspórolni. Emellett a villamosított autópálya-rendszer kétszer olyan hatékony, mint egy tipikus teherautó belső égésű motorja. Nemcsak a rajta közlekedő teherautók ökológiai lábnyomát csökkenti, hanem a benzint használó teherautók által kibocsátott légszennyezést is, és hozzájárul a „közlekedési ágazat szén-dioxid-mentesítéséhez”, állítja a Siemens.
Noha ez az első németországi villamosított autópálya, nem ez az első a világon. 2018 áprilisában 2 km villamosított utat üzemeltek be Stockholmban. A közúti felsővezetékek helyett az út közepén elektromos síneket fektettek le. A német találmányhoz hasonlóan, a Svédországban közlekedő elektromos és hibrid autóknak, a tehergépkocsiknak rendelkezniük kell az autó alsó részén elhelyezett áramszedő berendezéssel. Amikor a járművezetők közvetlenül az elektromos sín fölé hajtanak, autójuk csatlakozik és töltődni kezd.
A Siemens 2017 novemberében Los Angelesben is tesztelt hasonló autópályát, így talán a közeljövőben lehet, hogy az Amerikai Egyesült Államok is saját villamosított autópályával fog majd rendelkezni.
Ennek az új technológiának sikere láttán felmerülhet a kérdés: miért nem építenek villamosított autópályákat az egész világon? A válasz az igen magas költségekben rejlik, ugyanis a Business Insider szerint Németország 14 millió eurót költött az autópálya fejlesztésére, és további 70 millió eurót a tehergépkocsik kifejlesztésére.
A villamosított autópályát 2022-ig folyamatosan tesztelik, és érdemes figyelemmel követni hogyan fejlődik majd e technológia a közeljövőben.